Selamat Datang ke blog Mak Yong

Halo......... selamat datang dan terima kasih kerana sudi melawat ke blog kami. Di sini, kami ingin berkongsi pengetahuan yang telah kami dapatkan tentang mak yong kepada anda semua. Diharapkan melalui blog ini, anda dapat memperoleh banyak input tentang seni muzik tradisional negara kita dan anda akan lebih mengenali Mak Yong ini.

Video-video para pembentang

Thursday, September 30, 2010

PROFIL AHLI KUMPULAN


Mohammad Azrul Bin Isnirul

Gender: Male
Birthday: 14 November
Course: Music Education
Semester: 5
Location: Upsi, Tanjung Malim, Perak.
Hometown: Tawau, Sabah



Tang Sing Ying

Gender: Female
Birthday: 11 April
Course: Music Education
Semester: 5
Location: Upsi, Tanjung Malim, Perak.
Hometown: Sibu, Sarawak.


Teoh Koh Sing

Gender: Female
Birthday: 16 February
Course: Music Education
Semester: 5
Location: Upsi, Tanjung Malim, Perak.
Hometown: Melaka


Wong Soon En

Gender: Female
Birthday: 17 July
Course: Music Education
Semester: 5
Location: Upsi, Tanjung Malim, Perak.
Hometown: Miri, Sarawak.


Christine Chua Sha Yee

Gender: Female
Birthday: 28 Jun
Course: Music Education
Semester: 5
Location: Upsi, Tanjung Malim, Perak.
Hometown: Kota Kinabalu, Sabah














Ho Loah Shin

Gender: Female
Birthday: 17 October
Course: Music Education
Semester: 4
Location: Upsi, Tanjung Malim, Perak.
Hometown: Sarikei, Sarawak.


Pengenalan

Mak Yong merupakan satu tarian melayu tradisional yang dikategorikan dalam kumpulan drama tari/seni lakon. Persembahan Mak Yong menggabungkan unsur-unsur ritual, lakonan dan tarian yang digayakan, muzik vokal dan instrumental, lagu, cerita dan teks percakapan yang formal dan bersahaja. Tarian Mak Yong biasanya dipertontonkan terutamanya di Terengganu, Patani, Kelantan, Kedah, Perlis serta di Kepulauan Riau-Indonesia.
         
          Terdapat beberapa tujuan Mak Yong dipersembahkan. Salah satu tujuannya adalah untuk hiburan. Pada zaman kini, Mak Yong biasanya dipersembahkan untuk tujuan persembahan dan hiburan kepada penonton sahaja. Selain itu, di sesetengah kawasan, Mak Yong juga dijadikan sebagai satu teknik perubatan tradisional (musictherapy). Mak Yong selalu dikaitkan dengan upacara di mana pawang cuba menyembuhkan pesakit yang dirasuk melalui nyanyian, tarian bersawai dan menurun. Mak Yong juga dipersembahkan dalam upacara senbah guru di mana guru mak yong akan menyerahkan kuasanya kepada anak muridnya untuk mewarisi pangkatnya sebagai guru Mak Yong. selepas upacara sembah guru dilakukan, semua kerja mengajar Mak Yong akan diwarisi oleh anak murid tersebut dan guru tersebut tidak boleh lagi bergiat atau melibatkan diri dalam bidang Mak Yong. 
         
          Persembahan Mak Yong biasanya dibuka dengan lagu "Mengadap Rebab" diikuti dengan tarian, lakonan dan muzik. Dalam persembahan tradisi di kampung, ia dilakukan di panggung terbuka yang berlatarkan daun kelapa. Penonton akan duduk di tiga sisi panggung, sisi yang ke empat dikhaskan bagi orkestra yang terdiri dari pemain rebab, gendang kepala dua dan tetawak.
         
          Kebanyakan peranan dilakukan oleh wanita dan ceritanya berasaskan cerita rakyat tradisi dengan watak raja, dewa dan pelawak.

Sejarah Mak Yong

Mak Yong dipercayai telah wujud sebelum kedatangan Islam lagi. Oleh kerana ia diwarisi secara lisan di kalangan kampung, usia sebenar Mak Yong tidak dapat dikenal pasti. Namun, ia dipercayai telah wujud lebih daripada 800 tahun. Menurut Hikayat Patani, Mak Yong telah dibawa ke Kelantan lebih dari 200 tahun dahulu. Dari situ, ia berkembang ke Kedah dan negeri-negeri lain.

          Mak Yong telah dipentaskan sebagai pementasan diraja di bawah naungan Kesultanan Kelantan sehingga 1920-an. Dahulu semasa di Patani, Mak Yong biasanya dipersembahkan di istana sehingga 1920 di mana ia sering dipertontonkan dikalangan orang biasa. Namun, pada awal abad ke-20, tarian Mak Yong mula berkembang ke merata-rata kempung tanpa naungan istana. Ini adalah kerana kedatangan British ke Kelantan telah mengurangkan kedudukan ekonomi raja-raja. Ini telah menyebabkan kemerosotan mutu persembahan Mak Yong.

          Terdapat beberapa sejarah yang berlainan tentang asal usul Mak Yong dan bagaimana wujudnya Mak Yong. Berikut merupakan beberapa cerita yang berlainan tentang Mak Yong:

Sejarah 1

          Lagenda biasanya mengaitkan tarian Mak Yong ini dengan semangat padi yang digelar Mak Hiang. Pada ketika itu, ia ditonton oleh semua lapisan masyarakat untuk menghormati semangat padi, berterima kasih bagi tuaian dan merawat penyakit. Pada zaman dulu, tarian ini dipersembahkan sebaik sahaja selepas orang-orang kampung selesai menuai padi di bendang. Inilah salah satu asal usul datangnya Mak Yong.

Sejarah 2

          Ada juga yang mengatakan bahawa Mak Yong berasal dari kisah 2 orang adik beradik yang kerjanya menjaga lembu di padang. Pada masa menjaga lembunya, mereka terpesona dengan tiupan angin lembut ke atas pokok-pokok kayu di sekitar padang itu. Gerak-geri dahan, liuk-lintuk ranting, lambayang ranting dan lambayang daun serta gaya daun luruh berguguran ke bumi amat mengagumkan mereka dan inilah yang mewujudkan Mak Yong.

Sejarah 3

          Menurut Kak Asma dari ASWARA, Mak Yong berasal dari tiga beranak. Pada suatu hari, tiga beranak ini jatuh sakit. Mereka mempunyai seorang ibu yang amat sayang dengan mereka. Oleh itu, ibu mereka telah mencari pelbagai ikhtiar untuk menyelamatkan anak mereka supaya sembuh daripada penyakit mereka. Namun, sebanyak-banyak alternatif yang dicarinya, tidak ada satu pun alternatif yang boleh menyembuhkan penyakit anak-anaknya. Oleh itu, pada suatu hari, tiba-tiba terlintas di hatinya dan terlucut di mulutnya mengatakan bahawa "kalau anak aku sembuh seperti biasa, aku nak main Mak Yong". Bagaimanakah dia boleh tercakap ayt ini sedangkan pada masa itu, dia tidak tahu apa-apa pun mengenai Mak Yong dan Mak Yong tidak wujud pun di dunia ini pada ketika itu? Inilah perkara ajaib. Tidak lama selepas dia terlepas ayat tersebut, anak-anaknya pun telah sembuh daripada penyakit ganjil mereka itu. Pada ketika ini, oleh sebab ibu tersebut telah terlepas cakap, dia terpaksa laksanakan dan wujudkan juga Mak Yong tersebut. Dengan itu, dia pun mewujudkan dan mencipta lagu-lagu dan seni kata Mak Yung melalui pandangan alam sekeliling yang semula jadi. Sebenarnya perkataan Mak bermaksud "ibu" dan "Yong" berasal dari perkataan "ayong" yang bermaksud buai dalam bahasa Kelantan.

Kejatuhan Mak Yong

          Zaman kejatuhan Mak Yong bermula apabila nilai moral penari-penari mula merosot. Terdapat banyak kisah sumbang di antara penari-penari Mak Yong dengan penonton. Selain tiu, penceraian di kalangan suami isteri dan anak-anak Mak Yong merupakan suatu perkara biasa. Oleh itu, pandangan masyarakat terhadap penari-penari mak yong mula merosot dan mereka mula hilang kepercayaan terhadap moral mereka. Selain itu, kemasukan pengaruh budaya-budaya Barat yang meluas menggelapkan lagi permainan Mak Yong. Ini kerana masyarakat menjadi lebih berminat dengan permainan-permainan Barat tersebut.

Kehidupan Semula Mak Yong

          Setelah zaman kejatuhan Mak Yong, Mak Yong telah berjaya dihidupkan semula oleh Kumpulan Seri Temenggung di Kota Bharu di bawah pimpinan Cik Khatijah Awang. Kumpulan ini telah memulakan satu fasa baru dalam sejarah Mak Yong. Penubuhan kumpulan-kumpulan teater kampung Temenggung menyebabkan Mak Yong  mula menarik perhatian orang ramai di kampung-kampung di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

Jenis Mak Yong

Terdapat 7 jenis persembahan Mak Yong yang pernah wujud. Setiap jenis persembahan Makyong mempunyai sedikit perbezaan yang membezakan di antara satu dengan yang lain. Jenis-jenis Makyong tersebut ialah:-
§  Mak Yong Patani - ditemui di Pattani, Yala dan Narathiwat, tiga buah wilayah di selatan Thailand yang dahulunya merupakan wilayah Kesultanan Melayu Patani.
§  Mak Yong Kelantan - ditemui di negeri Kelantan dan daerah Besut, Terengganu, Malaysia.
§  Mak Yong Kedah - ditemui di negeri Kedah, Malaysia.
§  Mak Yong Laut - ditemui di negeri Perlis (Malaysia) dan wilayah Satun (Thailand).
§  Mak Yong Riau - ditemui di Wilayah Riau, Indonesia.
§  Mak Yong Medan - ditemui di Medan, wilayah Sumatera Utara, Indonesia.
§  Mak Yong Kalimantan - ditemui di Kalimantan, Indonesia.

Terdapat 3 jenis Mak Yong yang terkenal di Malaysia, iaitu:
§  Mak Yong Kelantan
§  Mak Yong Kedah
§  Mak Yong Laut

Perbezaan di antara Mak Yong Kelantan, Mak Yong Kedah, Mak Yong Laut.
      Mak Yong pada masa dahulu dipersembahkan pada masa yang tertentu umpamanya, sebagai tanda kesyukuran selepas musim menuai, memeriahkan keramaian perkahwinan atau pesta budaya yang diadakan untuk merayakan hari keputeraan sultan atau hari Kebangsaan.Tetapi sekarang ia tidak lagi dipersembahkan untuk pemujaan, hanya unsur-unsur persembahannya digunakan dalam upacara main puteri iaitu upacara mengubati pesakit dengan pertolongan semangat-semangat tertentu. Mak Yong kelantan ditemui di negeri Kelantan dan daerah Besut, Terengganu, Malaysia. Ianya menggambarkan sebilangan unsur-unsur istana dalam bahasa, muzik dan tarian.
        Muzik yang merupakan unsur integral dalam persembahan makyung disediakan oleh sebuah kumpulan mengandungi enam alat muzik seperti yang berikut:
(i) Sebuah rebab
(ii) Sebatang serunai
(iii) Sepasang gendang anak dan ibu
(iv) Sepasang tetawak (gong) anak dan ibu 
      Mak Yong mempunyai jumlah bilangan (repertoire) lagu yang besar iaitu lebih kurang 30 buah lagu yang masih digunakan.

     Mak Yong Kedah ditemui di negeri Kedah, Malaysia. Mak Yong Kedah telah pupus semenjah 20 tahun yang lalu. Semasa usianya, ia memperlihatkan perbezaan antara Mak Yong Kelantan yang bercirikan istana manakala Mak Yong Kedah bercirikan folk.
     Ensemble muzik makyung Kedah mengandungi alat-alat seperti yang berikut:
(i) Sebuah rebab
(ii) Sepasang gendang anak dan ibu
(iii) Sepasang tetawak (gong) anak dan ibu
(iv) Sebelas pasang cerik
     Berbanding dengan Makyung Kelantan, jumlah bilangan lagu Makyung Kedatr kecil hanya mengandungi Sembilan buah lagu iaitu lagu Buka Panggung atau lagu Buka Bangsal, Pikir, Sedayung Peran" Sedayung Lambat, Sedayung Laju, Saudara dan Cik Sapa. Di antaralagu-lagu ini,lagu Sedayung Laju, Cik Sapa, Sedayung Lambat, Blai-blai Berjalan, Tari Mabuk dan Pikir kerap dimainkan untuk memenuhi pelbagai keperluan.


      Mak Yong Laut ditemui di negeri Perlis (Malaysia) dan wilayah Satun (Thailand). Mak Yong adalah satu lagi bentuk seni persembahan tradisi utara Semenanjung Malaysia. Ketika ini, hanya kumpulan Seri Kenangan Sungai Baru, Perlis sahaja yang masih aktif. Makyung laut yang dipercayai berasal dari Setoi, negara Thai dibawa oleh Tuk Mat Buaya ke Kampung Buah Ibu dan disini dia menubuhkan kumpulan pertama yang mengandungi enam orang pemain, termasuk dirinya sebagai ketua.Persembahan ini merupakan sebuah sketsa komik yang menggabungkan unsure-unsurmuzik, tari dan dialog untuk menyampaikan cerita tentang kisah Cik Duit Cik Dollah Seperti bentuk persembahan tradisi yang lain, muzik menyediakan fungsi structural dan dramatik. Sebagai memenuhi fungsi dramatik, muzik digunakan sebagai pendedahan menyatakan kejadian serta pelbagai emosi melalui lirik lagu Fungsi strukturalnya diperlihatkan sebagai menandakan adegan selain mengiringi tarian dan nyanyian".
  Repertoire muzik makyung laut mengandungi 12 lagu yang digunakan dalam persembahan mengikut keperluan aksi dramatik. Lagu-lagunya ialah lagu Makyung Laut, Bangkit Sama, Siput Kabung, Canggung,Ting Roi, Sayang-sayang, Senandung, Sayang Bang-Oi, Ayam Didik, Cik Putih, Warna- warna dan Cinta Hati.
   Sebuah kumpulan muzik makyung laut mengandungi alat-alat seperti yang berikut:
  • Dua buah rebana sederhana, anak dan ibu yang baluhnya diperbuat daripada kayu nangka atau    kayu merbau dan mukanya ditutupi dengan kulit kambing.
  • Sebuah rebaira besar.
  • Sepasang gong anak dan ibu.
  • Sebuah violin yang menggantikan alat asal, rebab apabila makyung laut dibawa masuk ke Perlis.
  • Empat pasang cerik yang setiap satu satu kaki panjang dan tiga inci lebar





Cerita Mak Yong Kelantan

Cerita-cerita Mak Yong diambil dari Menora atau dipinjamkan dari cerita-cerita Wayang Kulit dan daripada cerita bangsawan kerana ini merupakan rumpun genre teater tradisional. Bagi Makyong di Kelantan tajuk cerita adalah berkait dengan nama watak utama dalam cerita. Contohnya Dewa Muda, Anak Raja Gondang, Raja Bongsu Sakti, Raja Tangkai Hati dan lain-lain.

       Satu cerita dalam persembahan Mak Yong adalah hasil dari gabungan gerak tari, nyanyian, muzik dan teks. Tema yang mendasari cerita-cerita Mak Yong adalah merupakan mitos percintaan anak-anak raja dan dewa-dewa, kisah pengembaraan dan juga kehidupan di istana, misalnya cerita Raja Tangkai Hati . Sungguhpun di tengah-tengah masyarakat petani dan nelayan mengatakan cerita-cerita Mak Yong juga berkaitan dengan dua alam iaitu alam dunia dan alam ghaib (alam keyangan Dewa-Dewi). Cerita-cerita Mak Yong membawa penonton untuk meneroka kehidupan di bumi, di laut dan di kayangan. Orang Kelantan berpendapat bahawa semua cerita Mak Yong mempunyai hubungan yang erat dengan dewa-dewa, tentang pengembaraan dewa-dewa atau anak-anak raja serta seringkali menyelitkan peristiwa-peristiwa ghaib. Oleh kerana itu cerita-cerita ini dianggap sebagai cerita roman dan saga. Sebagaimana yang dijelaskan tadi bahawa kisah dalam persembahan Mak Yong adalah berkisar kepada kisah raja-raja.

Mak Yong yang lengkap, asli dan autentik dipersembahkan dalam permainan Mak Yong. Perkara ini dibuktikan melalui senarai cerita yang direkodkan oleh Mubin Sheppard yang mencatatkan bahawa cerita Makyung bermula dengan satu cerita  Dewa Muda lalu berkembang kepada cerita Anak Raja Gondang, Bongsu Sakti, Raja Tangkai Hati, Indera Dewa-dewa Indera, Puteri Timun Muda, Raja Muda Laleng, Raja Muda Lembek, Gading Bertimang dan Raja Dua Serupa. Sementara itu menurut kajian Mohamed Afandi Cerita Makyung terbahagi kepada 5 kumpulan cerita. 

Kumpulan pertama ialah cerita:
1. Anak Raja Gondang
2. Cerita Bongsu Sakti
3. Cerita Tuan Bijak Laksana.

Kumpulan kedua ialah cerita DewaTujuh
1. Bisnu Dewa
2. Cerita Dewa Indera
3. Andera Dewa
4. Cerita Dewa Sakti
5. Cerita Dewa Pechil
6. Cerita Dewa Samar Daru
7. Cerita Dewa Muda

Mohamad Afendi Kumpulan ketiga:
  •   cerita Raja Muda Laleng,
           Kumpulan keempat
  •      cerita Raja Muda Lembek
          kumpulan kelima
  •      cerita Raja Tangkai Hati.

Dari sini jelas memperlihatkan kesinambungan cerita-cerita tersebut antara satu sama lain. Mak Yong yang lengkap dan autentik ialah:

  • Dewa Muda
  • Dewa Pecil (dan Dewa Samadaru sebagai suatu versi lain)
  • Dewa Sakti (Raja Sakti)
  • Dewa Indera-Indera Dewa
  • Dewa Panah (Anak Raja Panah)
  • Anak Raja Gondang (mengandungi Bongsu Sakti dan Bijak Laksana)
  • Gading Bertimang
  • Raja Tangkai Hati
  • Raja Muda Lakleng
  • Raja Muda Lembek
  • Raja Besar dalam negeri Ho Gading
  • Bedara Muda
Cerita Mak Yong sebagai sebuah hasil sastera rakyat, cerita-cerita Mak Yong diperturunkan secara lisan. Dalam proses penyebarannya ia mengalami pindaan dan tokok tambah pada jalan cerita, teks dan juga tajuk. Sehingga kini masih belum dapat dikenal pasti berapa lamakah cerita-cerita Mak Yong yang dipersembahkan telah wujud. Kesukaran juga dihadapi dalam usaha menyenaraikan tajuk cerita-cerita Mak Yong kerana terdapat tajuk yang berlainan tetapi mempunyai isi cerita yang sama. Walaubagaimanapun cerita-cerita Mak Yong adalah sebenarnya berada dalam lingkungan atau rumpun yang sama. Persembahan Mak Yong biasanya berlanjutan tiga hingga lima malam. Ini menepati salah satu ciri sastera rakyat. Ia juga boleh dianggap sebagai penglipur lara. 

Sinopsis Cerita Raja Tangkai Hati

Cerita ini mengisahkan Raja Tangkai Hati mengembara dengan menaiki Jung Sulok Kapal Ulano bersama permaisurinya Puteri Cempaka Emas, dua orang puteranya iaitu Malim Bisnu dan Malim Bongsu serta dua orang peran iaitu pengasuh. Bahtera yang dinaiki oleh baginda telah tersadai di Teluk Mati Anak Kelat Mati Angin akibat disihir oleh Puteri Bota yang murka kerana Raja Tangkai Hati telah memungkir janji untuk berkahwin dengannya. Puteri Bota telah menculik Puteri Cempaka Emas dan dipakukan di bawah Pohon Cengkering. Tubuh Puteri Cempaka Emas juga telah disihir menjadikan separuh manusia separuh Mawas. Puteri Bota kemudiannya telah menukar dirinya menyerupai Puteri Cempaka Emas dan menyamar sebagai permaisuri.

Kehilangan Puteri Cempaka Emas dan kehadiran Puteri Bota dapat dikesan oleh Putera Malim Bisnu dan Putera Malim Bongsu. Kedua-dua putera ini enggan mengaku Puteri Bota sebagai bonda mereka. Raja Tangkai Hati yang telah dipukau oleh Puteri Bota merasa amat murka atas tindakan kedua-dua anakandanya. Beliau telah memukul dan mencampakkan kedua-dua anaknya ke dalam laut. Namun begitu kedua-dua putera raja telah diselamatkan oleh Dewa Betara Guru. Mereka telah ditemukan dengan bonda mereka yang sebenar. Mereka juga diberitahu supaya membunuh Puteri Bota dan menyiramkan darahnya ke tubuh bonda mereka. Hanya dengan cara ini sahaja membolehkan bonda mereka pulih seperti sediakala. Dengan pertolongan Mak Ikan Jerung, kedua-dua putera raja kembali semula ke bahtera ayahandanya. Malim Bisnu telah berjaya membunuh Puteri Bota. Setelah Puteri Cempaka Emas kembali pulih seperti sediakala, baginda bersama permaisuri, kedua-dua puteranya dan peran berlayar kembali ke negeri ayahandanya lalu dilantik menjadi raja yang memerintah negeri tersebut.

Sinopsis Wak Raja Gondang

           Anak Raja Gondang adalah sebuah kisah di dalam negeri Serendah Sepagar Ruyung yang diperintah oleh Raja Besar. Kisah bermula dengan Permaisuri Raja Besar iaitu Puteri Gerak Petera sedang hamil anak sulung mereka. Sebagai persiapan Sekiranya menimang seorang putera maka baginda, Raja Besar keluar berburu ke hutan untuk mencari Gajah Putih Bergading Hitam. Ketika dalam perburuan, Puteri Gerak Petera bersalin, baginda tidak melahirkan seorang putera tetapi seekor siput gondang.

        Apabila Raja Besar pulang ke istana, baginda terkejut dan amat murka kerana melihatkan anaknya bukan manusia. Maka, baginda menuduh Puteri Gerak Petera membuat hubungan sulit lalu menghalau Puteri Gerak Petera dari istana. Puteri Gerak Petera bersama anak gondangnya membawa diri dan mendapatkan perlindungan dari Wak Pakil Jenang, seorang bekas pekerja istana. Baginda juga mengarahkan anak gondangnya untuk dijaga oleh Wak Pakil Jenang semasa bekerja. Akhinya apabila tiba saat dan ketikanya, gendang menetas dan keluarlah seorang putera dari gondang. Pada awalnya Wak Pakil Jenang tidak mempercayai kejadian itu.

          Apabila Puteri Gerak Petera pulang, didapati gondangnya kosong, berlaku salah faham antara Puteri dengan Wak Pakil Jenang. Anak Raja Gondang menceritakan hal yang sebenar, maka Puteri menyumpah akan sesiapa yang mengganggu gondangnya. Anak Raja Gondang memohon izin untuk memulakan pengembaraan menemui ayahandanya lalu berangkat ke Padang Luas Saujana padang. Di sinilah bermulanya pengembaraan Anak Raja Gondang yang melalui pelbagai halangan, namun atas kebijaksanaannya maka baginda dapat mengatasi anak-anak Mak Inang Kurang Sa Empat Puluh dan Wak Juara Pemikat. Kerana kesengajaannya menganiaya Wak Juara Pemikat maka baginda telah ditangkap oleh Wak Pertanda Raja lalu membawanya masuk ke istana. Helahnya telah berjaya menemukannya dengan Raja Besar.

          Raja Besar terpikat dengan Anak Raja Gondang, lantas mengambil Anak Raja Gondang sebagai anak angkat baginda. Baginda tidak menyangka bahawa Gondang adalah anak kandungnya.

Gerakan Cerita

Selepas dengan persembahan REBAB, segmen memperkenalkan diri disembahkan sebelum pecah cerita . Segmen ini merupakan satu segmen yang memberi penjelasan dan pemahaman kepada khalayak agar dapat memahami dan mengenali watak bagi menghayati segmen-segmen berikutnya.

           Pak Yong selaku watak utama atau teraju dalam persembahan akan memperkenalkan dirinya, negaranya, asal usulnya, istananya dan mimpinya melalui ‘Lagu Ela’.Ini merupakan satu cara bagi mendekatkan penonton dengan watak dan memudahkan penonton memahami jalan cerita. Dengan cara ini penonton dapat menghayati cerita yang dipersembahkan dengan mudah.

Struktur dalam cerita Mak Yong

Cerita Mak Yong mempunyai struktur yang tersendiri dan bentuknya.Walaupun cerita berbeza sekalipun strukturnya adalah sama. Diantara Strukturnya ialah:
1.   Bertabuh
2.   Mengadap rebab
3.   Raja atau Pak Yong keluar dan berdialog dengan Mak Yong.
4.   Pak Yong Muda atau Puteri  Mak Yong akan menyanyi.
5.   Dialog Pak Yong memanggil pengasuh.
6.   Yanyian Pak Yong Tua- Sendayong Pak Yong.
7.   Dialog
8.   Nyanyian Peran
9.   Dialog antara Pak Yong dengan Peran
10.   Pak Yong menyanyi lagu berkhabar.
11.   Dialog
12.   Nyanyian Peran
13.   Dialog
14.   Nyanyian Peran
15.   Dialog
16.   Lagu barat cepat
17.   Dialog Peran 1 dan 2
18.   Lagu Tok wak
19.   Dialog Pak Yong
20.   Lagu Ela oleh Pak Yong membawa cerita yang akan di persembahkan.

Estetika Watak

         Pada suatu masa dulu Mak Yong  dimainkan oleh pelakon-pelakon wanita. Gadis-gadis jelita akan melakonkan peranan lelaki dan perempuan kecuali watak-watak komedi atau peran. Adalah dipercayai bahawa keadaan ini terjadi kerana Mak Yong merupakan hiburan bagi permaisuri dan puteri-puteri raja ketika Raja dan pembesar negeri meninggalkan istana bagi  berperang  atau berburu. Kebimbangan akan kemungkinan bahawa permaisuri atau puteri-puteri raja jatuh cinta kepada pelakon Mak Yong menyebabkan pelakon Mak Yong terdiri dari kaum wanita. Kisah yang dipaparkan oleh Mak Yong ini, berkait dengan kehidupan raja-raja oleh telah menonjolkan nilai estetika yang tinggi pada persembahan Mak Yong. Namun begitu bagi menjadikan persembahan lebih menarik maka pada masa kini terdapat pelakon lelaki terlibat dalam persembahan Mak Yo ng. Bilangan pelakon juga berubah dari 8 - 10 orang kepada 20 - 25 orang untuk 1 persembahan. Perubahan ini bertujuan supaya persembahan hiburan ini menjadi lebih sofistikated  kepada cerita yang dipersembahkan.

Watak-watak yang terdapat dalam persembahan Raja Tangkai Hati:
i.          Pak Yong Muda (Raja Tangkai Hati)     - watak utama lelaki.
ii.         Puteri Cempaka Emas                          - watak utama wanita.
iii.        Anakanda Raja Tangkai Hati                 - Malim Bongsu dan Malim Bisnu.
iv.        Peran Raja Tangkai Hati                       - 2 orang pelayan lelaki
v.         Ayahanda Alur Mengkuang
vi.        Puteri Bota  dan Jin                             - watak Jahat perempuan
vii.       Ayahanda Raja Tangkai Hati
viii.      Peran Ayahanda Raja Tangkai Hati      - 2 orang pelayan lelaki.
ix.        Wak Nakhoda
x.         Dewa Betara Guru                             - Dewa.
xi.        Nenek Mak Ikan Jerung                     - Binatang
xii.       Inang                                                - Pelayan wanita

Pak Yong
  • Pak Yung  Tua- Menjadi raja atau pemerintah dan menjadi tulang belakang cerita makyong
  • Pak Yung Muda - Walak utama atau hero dalam cerita makyong. Watak inilah yang mengalami berbagai-bagai peristiwa dari saat ia dilahirkan hingga dewasa semasa cerita berkisar di sekitar kehidupan Pak Yung Muda.
Dalam cerita Raja Tangkai Hati, Pak Yong Muda pewaris takhta. Ia mempunyai  kebolehan untuk memanggil angin supaya kapal baginda yang terhenti dapat dilayarkan semula bagi meneruskan perjalanan ke istana ayahandanya.


Mak Yong
  • Makyong -merupakan peranan utama wanita dalam persembahan Makyong.


Dalam cerita Raja Tangkai Hati, watak Makyong adalah watak Puteri Cempaka Emas iaitu isteri Raja Tangkai Hati.

 Peran
Watak peran dalam persembahan merupakan watak lucu dan berperanan sebagai pelayan, pengawal dan pelindung raja biasanya watak peran bernama Awang. Kesemua peran disolek dengan solekan yang melucukan bagi menambahkan kesan humor.
  • Peran Tua  -    berperanan sebagai penasihat, perunding dan pembantu peribadi kepada raja dalam segala aspek kehidupan meliputi kasih-sayang, kekeluargaan, politik dan pentadbiran negara.
  • Peran muda -  lebih cenderung kepada watak humor.
Dalam cerita Raja Tangkai Hati menampilkan empat watak peran iaitu dua orang peran Raja Tangkai Hati dan dua orang peran ayahanda Raja Tangkai Hati.

Dayang atau Inang
  • Dayang atau inang- dilakonkan oleh gadis-gadis berfungsi sebagai penari dan pengiring Mak Yong dan Puteri Mak Yong. Inang juga berfungsi sebagai ahli korus (Jung Dondang) apabila mereka tidak melakonkan watak tertentu dalam sesetengah babak.
Tok WaK
  • Tok Wak - merupakan watak orang tua.
Dalam cerita Raja Tangkai Hati, Tok Wak merupakan Dewa Betara Guru yang menyamar sebagai      pawang.

 Dewa
  • Dewa- berperanan mengembalikan keharmonian  dalam cerita.
Watak Dewa Betara Guru dalam cerita Raja Tangkai Hati telah membantu kedua orang putera yang dicampakkan ke laut oleh ayahandanya kerana gagal membuat pertimbangan yang waras akibat dari godaan dan pengaruh Puteri Bota yang menjelma sebagai Puteri Cempaka Emas.

  Jin
  • Jin atau gergasi- merupakan watak jahat sebagai punca konflik dalam cerita-cerita Mak Yong.
Watak Puteri Bota dalam cerita Raja Tangkai Hati merupakan watak jin yang jahat. Dia membalas dendam di atas tindakan Raja Tangkai Hati yang telah memungkiri janji untuk berkahwin dengannya. Dendam yag membara menyebabkan Puteri Bota sanggup berbuat apa sahaja dan akan merasa berpuas hati walaupun hanya semalam sahaja dapat bersama dengan Raja Tangkai Hati. Puteri Bota bertindak menawan Puteri Cempaka Emas dan menyumpah puteri tersebut menjadi separuh manusia separuh mawas. Dia kemudiannya berubah wajah menyerupai Puteri  Cempaka Emas dan menyusup masuk ke bahtera Raja Tangkai Hati. Puteri Bota berjaya meyakinkan raja lalu mempengaruhi baginda supaya membunuh anak-anak baginda. Segala perbuatan puteri Bota adalah dengan menggunakan kuasa ghaib luar biasa yang ada padanya.

Watak Binang
  • Binatang- menjadi penyelamat di saat watak-watak lain mengalami kesusahan.
Watak binatang dalam Raja Tangkai Hati sangat indah menjadi penyelamat di saat watak  lain mengalami kesusahan. Watak Mak Ikan Jerung dalam cerita Raja Tangkai Hati menjadi penyelamat kepada kedua putera daripada mati lemas.

Kostum

Pakaian Mak Yong dan Pak Yong adalah sama dalam Dramatari Melayu Mak Yong yang dijadikan hiburan di istana sejak 400 tahun dahulu. Pada zaman dahulu, pakaian mereka terdiri daripada baju sempit dan seluar dibuat daripada kain satin, yang dipadankan dengan kain samping labuh dan dikemaskan dengan tali pinggan. Mereka akan menghiaskan bahagian dada mereka dengan sibar layan atau dengan manik-manik halus berwarna-warni seperti kolar baju layang. 

Perhiasan kepala mereka dibuat daripada baldu yang berbentuk mahkota dan berhiaskan batu-batu permata. Mereka juga memakai sunting malai di telinga.  Mereka memakai tanjak atau mahkota yang diperbuat daripada kain baldu khas dan dihias dengan manikam. Bahagian atas tanjak dihias dengan beberapa kuntum bunga Melur. Pak Yong biasanya membawa seikat rotan yang dipanggil ‘rotan beta’ untuk memukul Peran. Peran pula memakai kain sarung dan sepasang seluar besar. Kain semutar yang dibuat daripada kain kapa akan diikat di pinggang Peran. Peran juga menggunakan replika parang yang dibuat daripada kayu dan menyelitkannya di pinggang.

Pakaian puteri juga hampir sama dengan Mak Yong. Mereka memakai kebaya sutera dan kerongsang yang dibuat daripada emas dan permata serta kain sibar. Mereka juga memakai pending, tetapi pending Mak Yong lebih cantik daripada pending puteri kerana dihiasi dengan sebutir permata. Semua pelakon dalam persembahan Mak Yong tidak memakai kasut.

Pelakon-pelakon lain seperti dayang memakai kebaya dan sarung sutera tetapi tidak berpending atau berkain sibar. Semua rambut pelakon mereka disanggul dan dihias bunga melur kecuali Peran. 

Pada masa kini, pakaian persembahan Mak Yong telah dimodenkan. Mereka memakai baju kemban broked keemasan dan kain ketat yang  diperindah dengan siba laying. Mereka juga menggunakan dendek untuk menghiasi dahi.